Μετά από αρκετούς μήνες απουσίας και με την πανδημία να έχει περάσει στο δεύτερο κύμα της θα ανοίξω των κύκλο δημοσιεύσεων ως ειδικός Ιατρός Εργασίας με πιο βασικές οδηγίες που αφορούν την εργασία από το σπίτι. Μέτρο αναγκαίο για την αποσυμφόρηση εταιρειών με μεγάλο αριθμό ανθρώπινου δυναμικού να εργάζεται σε γραφεία.
Παρά το ότι κάποιοι υποστηρίζουν πως η εργασία στο σπίτι είναι απλή υπόθεση, αφού ο εργαζόμενος δεν βρίσκεται στο χώρο εργασίας του αλλά στον οικείο χώρο του σπιτιού, αυτός ο εφησυχασμός ενέχει κινδύνους που με μία πρώτη ματιά δεν είναι αναγνωρίσιμοι. Είναι σημαντικό να πούμε πως αυτό το είδος εργασίας δεν έχει μελετηθεί εκτενώς και δεν είναι καλυμμένο ούτε νομοθετικά σε όλη του την έκταση. Για την Ιατρική Εργασίας είναι μία νέα πρόκληση και αχαρτογράφητα νερά μια και το σπίτι του καθενός είναι διαφορετικό και δεν πληροί τα κριτήρια που έχουν τεθεί από παγκόσμιους οργανισμούς ασφάλειας εργασίας ή τη νομοθεσία.
Αρχικά, με τα σχολεία και τους παιδικούς σταθμούς κλειστά λόγω πανδημίας οι εργαζόμενοι που δουλεύουν εξ αποστάσεως καλούνται να ισορροπήσουν εργασία, φροντίδα παιδιών και άλλες υποχρεώσεις νοικοκυριού- πχ μαγείρεμα, καθάρισμα. Επιπρόσθετα, αρκετοί δεν έχουν πρόσβαση σε κατάλληλους υπολογιστές ή γρήγορο ίντερνετ ή ξεχωριστό δωμάτιο γραφείου. Πολλές φόρές τα έπιπλα γραφείου που χρησιμοποιούνται δεν είναι ενδεδειγμένα για συνεχή χρήση με κίνδυνο οι εργαζόμενοι να παρουσιάσουν μυοσκελετικά προβλήματα. Γυναίκες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο πρόβλημα στην εργασία στο σπίτι λόγω του παολλαπλού ρόλου τους.
Οι εταιρείες δυσκολεύονται πολύ να παρακολουθήσουν την υγεία την εργαζομένων στο σπίτι και αυτό επεκτείνεται και στην ψυχική υγεία. Το στρες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι με τηλεργασία είναι πολλαπλάσιο. Μελέτες διαπιστώνουν ότι ενώ εργάζονται στο σπίτι, οι άνθρωποι περνούν περισσότερο χρόνο σε συναντήσεις, εργάζονται περισσότερες μέρες και έχουν κατακερματισμένο χρόνο εστίασης σε μία ενέργεια.
Η εργασία στο σπίτι μπορεί να επηρεάσει την κοινωνικότητα και να οδηγήσει σε συναισθήματα απομόνωσης. Η ευεξία των εργαζομένων μπορεί να μειωθεί περαιτέρω εάν χάσουν την πρόσβαση σε παροχές που βελτιώνουν την υγεία που διατίθενται στον επίσημο χώρο εργασίας (π.χ. γυμναστήριο) Πρόσθετο στρες είναι και ο αγώνας για την κάλυψη προσωπικών και οικογενειακών αναγκών, διαχείριση διαφορετικού φόρτου εργασίας έλλειψη πρόσβασης σε εργαλεία και εξοπλισμό που απαιτούνται για την εκτέλεση εργασιών, αίσθημα ότι δεν συνεισφέρουν αρκετά στην εργασία ή ενοχή για το ότι δεν βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, αβεβαιότητα για το μέλλον του χώρου εργασίας ή / και της απασχόλησης και προκλήσεις που σχετίζονται με την εκμάθηση νέων εργαλείων επικοινωνίας και την αντιμετώπιση τεχνικών δυσκολιών.
Χρήσιμες οδηγίες για την εργασίας το σπίτι αποτελούν οι ακόλουθες:
- Η καρέκλα γραφείου με μπράτσα είναι ιδανική, τα πόδια να ακουμπούν στο πάτωμα με τους γοφούς και τα γόνατα σε γωνία 90μοιρών ή ελαφρώς μεγαλύτερη. Ιδανική καθιστή στάση είναι αυτή που υποστηρίζει χαμηλά την πλάτη σε θέση λόρδωσης ( ενίσχυση στη φυσική εσωτερική καμπυλότητα της οσφυϊκής μοίρας πάνω από τη λεκάνη),
- Γενικά, να αποφεύγεται η εργασία σε καναπέ ή μαλακές καρέκλες. Προτιμότερη είναι η ορθά θέση ή η καθιστή με υποστήριξη της πλάτης ,
- Η τακτική μεταβολή της στάσης είναι ευεργετική. Εάν είναι δυνατόν, περιοδική όρθια εργασία,
- Μια εξωτερική οθόνη (που είναι ξεχωριστή από τον φορητό υπολογιστή) είναι πιο ιδανική για προβολή, τοποθετημένη γενικά σε απόσταση περίπου ενός βραχίονα με το πάνω μέρος της οθόνης στο ίδιο επίπεδο ή κάτω από τα μάτια,
- Η οθόνη πρέπει να βρίσκεται κάθετα σε οποιοδήποτε παράθυρο,
- Εάν χρησιμοποιείται η οθόνη του φορητού υπολογιστή, συνίστανται πιο συχνά διαλείμματα και η αύξηση της γραμματοσειράς,
- Η εργασία από το σπίτι θα μπορούσε να αυξήσει τις ώρες του χρόνου της οθόνης με την καταπόνηση των ματιών από παρατεταμένη χρήση οθόνης, από υπερβολικά έντονο φως, από το μέγεθος της γραμματοσειράς και άλλους παράγοντες να είναι συχνή,
- Σημαντικά τα τακτικά διαλείμματα από τη χρήση οθονών, συμπεριλαμβανομένων tablet και κινητών τηλεφώνων.
- Εργασία σε περιοχές με λιγότερο έντονο φως από το εξωτερικό φως.
Συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους για εργασία από το σπίτι είναι:
- υιοθέτηση ρουτίνα,
- όρια μεταξύ εργασίας και οικιακής ζωής,
- ίδια ρουτίνα ύπνου καθημερινά (πηγαίνετε στο κρεβάτι και ξυπνάτε την ίδια ώρα),
- συχνά διαλείμματα,
- άσκηση,
- υγιεινά γεύματα,
- συστήνονται 30 λεπτά στο φως της ημέρας ή στον εσωτερικό χώρο με έντονο φωτισμό,
- επικοινωνία με συναδέλφους για επίλυση προβλημάτων
Πολύ σωστά όλα αυτά.θελει προσπάθεια μεγάλη και χρόνο για να αποδεχτούμε αυτή την κατασταση